Frostad glaslykta!

Återanvänd en gammal glasburk exempelvis en barnmatsburk. Ta bort etiketten och tvätta den ren. Limma på utsidan och rulla i strösocker. Låt torka och mys i vintermörkret med en fin jullykta!

Hjälp fåglarna i vinter!

Vintern smyger sig på och fåglarna i naturen får då allt svårare att hitta mat. Hjälp dem genom att skapa eget fågelgodis.

Smält 100 gram kokosfett i en kastrull på svag värme. Rör i 3 dl fågelfrön. Häll upp hälften av blandningen i formar, sandlådsformar är att rekommendera. Lägg i ett dubbelvikt snöre så att öglan sticker ut. Fyll sedan formen med resten av blandningen. Ställ kallt så att kokosfettet stelnar. Ta sedan bort formen och häng ut fågelgodiset.

Bygg en fågelholk!

fagelholkar.jpg

Tillsammans med ditt barn kan du bygga och måla en fågelholk eller ett fågelmatbord, för att sedan se vilka fina gäster ni får på besök! Låt barnen vara med och mata och titta på fåglarna!

Ritning och tips på hur och vad man måste tänka på finns på länken nedan.

Modell-lera

Att göra egen modell-lera, "play-dough", är enkelt och billigt. Man kan också färga lera i olika färger med vanlig karamellfärg. Om man sedan förvarar leran i lufttätt behållare (burk eller försluten plastpåse), går den att använda i flera månader.

Recept till en vanlig sats.
4 dl vetemjöl
2 dl salt
2 msk alun (finns bland kryddorna i livsmedelsaffärer).
5 dl kokande vatten
2-3 msk matolja
karamell färg.

Gör så här
1. Blanda vetemjöl, salt och alun.
2. Koka upp vattnet.
3. Häll i olja + karamellfärg i vattnet
4. Blanda mjölblandningen och vätskan.
5. Lekleran är färdig!

(recept från småbarn.com)

Äppelringar

Gott och nyttig!

1. Skölj och skala äpplena eller låt skalet vara kvar. Kärna ur dem och skär dem i 0,5 cm tjocka ringar.
  2. Trä upp äppelringarna på spett eller snöre och häng upp eller ställ upp äppelringarna att torka i ca tre dygn. Se till så att luft kommer till runt om äppelringarna så att de torkar fint.
  3. De kan också torkas i ugn på 75 gradig låg värme i några timmar.

Du kan även göra en vacker äppelkrans!

Fingerfärg

Vill du måla tillsammans med ditt barn kan du lätt göra egen fingerfärg!

Fingerfärg 1

Den här färgen passar de minsta barnen!

Du behöver:
Filmjölk
Karamellfärg (hushållsfärg)

Gör så här:
Blanda filmjölk och färg. Häll upp på ett fat. Placera ditt barn på en badkarsmatta så sitter han stadigt. Låt ditt barn måla med händerna på tjockt papper. Vill man behålla konstverken bör de lackas.

Fingerfärg 2

Den här färgen passar de något äldre!

Du behöver:
5 dl vatten

2½ msk potatismjöl
karamellfärg, kakao eller pulverfärg

Gör så här:
Blanda det kalla vattnet med potatismjöl. Koka upp under omrörning. Låt det svalna och tillsätt färg: karamellfärg, kakao eller för de lite äldre barnen pulverfärg. Låt ditt barn måla med händerna på tjockt papper. Vill man behålla konstverken bör de lackas.

(Recept från Growing people)

© 2010 forskolansmultronet.n.nu. Alla rättigheter förbehållna.
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)